Salg af bil og problemer med forsikringspapirer

21 September 2019 Anders Lundtang Hansen

editorial

Der er imponerende, at vi kan leve i sådan et velstående land som Danmark, hvor der – immervæk – er godt med kontrol af tingene, og mange ting skal godkendes; dette kan nogle gange være til gene, men ofte fører det heldigvis med sig, at tingene er kontrolleret og sat i system og kører strømlinet.

Men så er der lige sådan en ting i forbindelse med salg af bil, hvor det lader til, at mange forsikringsselskaber kollektivt er blevet enige om at gøre det besværligt for borgerne at have forsikring på deres bil.

Dette er ikke en holdningspræget artikel, der er ude efter at lange ud efter bestemte forsikringsselskaber, men vi vil belyse problemet med nogle eksempler fra det virkelige liv.

Problemer ligger nemlig ikke så meget i, at man får tegnet en korrekt og fordelagtig forsikring på ens bil, for det kan de fleste selskaber finde ud af, da det er lig med penge i kassen.

Men nogle gange ved den ene hånd ikke, hvad den anden laver i selskaberne, så hvis en kunde for eksempel har orden i sagerne og betale sin police, men det ikke er blevet registreret korrekt hos selskaberne, så fremfor at tjekke efter, hvor problemet ligger henne, så vælger man ofte blot at sige, at der ikke er betalt forsikring på bilen.

Nor politiet så med deres nummerpladeskanner fanger en bil, der angiveligt ikke har betalt forsikring, så stopper man vedkommende, der så har svært ved at bevise, at forsikringen er betalt, selvom udmeldingen er korrekt, når forsikringselskabet har registreret noget andet.

Selv i nogle tilfælde vil selskaberne ikke give oplysningerne til politiet på stedet, så de kan tjekke, hvad der er oppe og ned i sagen, som kunne komme kunden til fordel, fordi de sidder så hårdt på kortene.

Man kunne således ønske sig en effektivisering og opblødning hos forsikringsselskaberne.

More articles